Meidän koulussa oli perjantaina 26.8. KiVa Koulupäivä, eli kiusaamisen vastainen koulupäivä. Koulu alkoi 8.30 ja loppu 12.00. Koulun käytävillä oli omat teemat. Keltaisella käyttävällä oli hyvät tavat, punaisessa oli liikuntaa ja vihreässä oli yhdessä olo. Päivä alkoi salissa, jossa rehtori puhui. Sitten jokainen meni omaan eläinryhmään ja kuudesluokkalaisille jaettiin korttit, jossa luki tehtäviä. Sen jälkeen menimme opettajan kanssa luokkaan. Itse pidin eniten liikuntapajasta ulkona. KiVa koulupäivä oli hauska.
Mariama 6C
sunnuntai 28. elokuuta 2016
perjantai 12. elokuuta 2016
Pokémon Go-tunti
Rattata tähtäimessä |
Tänään Maatullin ala-asteella rehtorimme päätti, että koko koulu saisi päivänä pelata Pokémon Go'ta. Pokémon Go on peli, jossa napataan Pokémoneja ja taistellaan muitten Pokémoneitten kanssa. On myös PokéStop-paikkoja, josta saa pokepalloja ja muita juttuja. Minä ja luokan tytöt saatiin paljon Pokémoneja ja pokepalloja PokéStopeilta. Minulla ja kavereillani oli hauskaa. Tämä oli tosi hauska idea. Jos ei halunnut pelata sai vaikka leikkiä leikkipuistossa.
Valentiina Ibrahimi 6C
![]() |
Hämähäkit verkossa |
perjantai 3. kesäkuuta 2016
2-3 D:n kevätkuulumisia :)
Hei kaikki :) Tässä alla on hiukan
2.-3.D:n kevätkuulumisia. Lukuiloa!
Vegaani pizzaperjantai
Uusi vuosi 2016 alkoi hyvin ja siksi
saimme tammikuun lopuksi vegaani pizzaperjantain. Ehdotimme tästä yhteistä päivää luokille: 4-6 valmistava ja
4C. Oli kivaa tehdä yhteistyötä!
Taikina tehtiin luokassamme ja muuten pilkottiin ja
leivottiin iltapäiväkerhon tiloissa.
Sai tehdä oman maun mukaisen vegaanipizzan. Vaihtoehtona oli mm. : Sipulia, oliivia, paprikaa, tomaattia, tofua, maissia, artisokkaa…. Päälle laitoimme kasvisperäistä juustoa. Sitten laitoimme ne uuniin ja sillä aikaa sai joko leikkiä lego palikoilla tai pelata tabletilla. Lopuksi syötiin omat pizzat. Ylimääräiset pizzat jaettiin muille mm. kouluisännälle.
Sai tehdä oman maun mukaisen vegaanipizzan. Vaihtoehtona oli mm. : Sipulia, oliivia, paprikaa, tomaattia, tofua, maissia, artisokkaa…. Päälle laitoimme kasvisperäistä juustoa. Sitten laitoimme ne uuniin ja sillä aikaa sai joko leikkiä lego palikoilla tai pelata tabletilla. Lopuksi syötiin omat pizzat. Ylimääräiset pizzat jaettiin muille mm. kouluisännälle.
Puhtaan
veden puolesta
Alku vuodessa oli koko
koululla vesi-teema. Koko koulu teki sen takia jäälinnan. Vettä värjättiin ja
jäädytettiin ekoväreillä esim. kahvia, punajuurta. Meidän ope oli tuonut kotoa
kauramaito ja mantelimaito tölkkejä. Meidän luokkalaiset saivat jäädyttää
niihin tai kotona omiin.
Meidän luokka 2-3D teki kyltin puhtaan veden puolesta. Siihen maalattiin seitsemän maanosaa, jotka olimme juuri opiskelleet yltissä. Maapallo maalattiin vesitipan muotoiseksi. Suunnittelimme yhdessä ja vuorottelimme maalauksessa. Autoimme myös toisia ja ulkona muut luokkalaiset auttoivat toisiaan esim tölkkien avaamisessa.
Meidän luokka 2-3D teki kyltin puhtaan veden puolesta. Siihen maalattiin seitsemän maanosaa, jotka olimme juuri opiskelleet yltissä. Maapallo maalattiin vesitipan muotoiseksi. Suunnittelimme yhdessä ja vuorottelimme maalauksessa. Autoimme myös toisia ja ulkona muut luokkalaiset auttoivat toisiaan esim tölkkien avaamisessa.
Luonnontieteelinen museo
2-3 D lähti luokkaretkelle Luonnontieteelliseen
museoon (luomus.fi). Retkelle tuli mukaan myös kahden oppilaan äiti ja isä.
Ennen museota pysähdyimme Eduskuntatalon pikkuparlamenttiin kuvaamaan
kevätjuhlaa varten. Söimme eväät myös siellä. Ulkona paistoi aurinko.
Lopuksi jatkoimme matkaa museoon.
Se oli vanhan näköinen ja edessä oli iso hirvi. Museossa oli 4 kerrosta.
Neljännessä kerroksessa oli kaksipäinen vasikka. Kaikki halusi nähdä sen.
Museossa tutkittiin dinosauruksia, ilmastonmuutosta, luita ja historiaa ja
maailman luontoa ja Suomen luontoa,. Oli tosi mielenkiintoista!
Eläköön
Reuhurinne -kirjaprojekti
Meillä oli
kirjaprojekti. Alotimme sen kirjastovierailulla. Sitten tutustuimme kirjaston
nettisivuihin (helmet.fi).
Sitten opettelimme miten lainataan e-kirjoja. Tämän jälkeen aloitimme lukemaan
Eläköön Reuhurinne –kirjaa. Luimme sitä kirjasta ja tabletista sekä kuuntelimme
äänikirjaa. Sai maata myös lattialla. Teimme siitä myös joka kerta erilaisia
tehtäviä. Lopuksi saimme tehdä QR – suunnistusta kirjastossa. Tämä oli kivaa!
Kirja oli hyvä ja suosittelen
kirjaa.
Yrityspäivä
Koko koululla oli yrityspäivä.
Kaikki saivat keksiä jonkun yrityksen. Kaikki oppilaat saivat viisi helmeä eli
leikkirahaa. Niillä pystyi ostamaan juttuja, kun sai kierrellä.
Me pidettiin yhteinen yritys 4-6 valm.luokan kanssa. Meidän yritys oli Relax-Center, jossa oli hierontaa, kynsien
lakkausta ja smoothiebar. Pojat toimivat enimmäkseen hierojina ja tekivät
smoothieta ja tytöt lakkasivat enimmäkseen kynsiä asiakkaille.
Meillä oli paljon asiakkaita. Hieroimme monia opettajia
ja muita koulun henkilökuntaa. Erilaiset tiimalasit auttoivat hieronta-ajoissa. Rehtorikin pääsi nauttimaan.
Ennen tätä
yrityspäivää teimme kauppaleikkejä luokassa. Tämä oli kiva että toisenkin
kerran tekisimme tämän. Tämän jälkeen menimme vielä Malmitalolle taidekurssille ja muut pääsivät kotiin. Oli hauska päivä!
Malmitalo
Pääsimme
Malmitalolle kuvataidekurssille. Kävimme siellä torstaisin 5 kertaa. Siellä
käytettiin suojatakkia. Luokka jaettiin kahteen ryhmään. Ryhmissä tehtiin
erilaisia asioita. Saimme tehdä paperimassasta peilille kehyksen, naamarin,
eläinsavitöitä.. Savityöt lakattiin ja poltettiin uunissa kestävämmiksi. Saimme myös kokeilla spray-maalin käyttöä.
Oli kivaa!
Pyöräkoulu
Meillä oli pyöräkoulu. Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys tuli kertomaan pyöräilemisestä ja liikennesäännöistä. Hänellä oli mukana oma minipyörä.
Hän kertoi kypärästä, jarruista, kellosta, heijastimista jne. Saimme tuoda omat pyörämme koulupihalle. Meille oltiin tehty pyörärata pihalle.
Lintutorni
Viimeisellä viikolla menimme tänäkin vuonna Viikin lintutorneille. Kuva on viime vuodelta. Silloin oli vähemmän lehtiä. Nytkin oli tosi lämmintä. Näimme koulun kiikareilla kurjen, tiiran ja paljon muita lintuja. Nähtiin myös sinisorsan poikasia ja lehmiä. Ope vitsaili, että päällystetyt heinäpaalut olivat lehmän munia ;)
Metsässä piti muistaa, että olimme kylässä eläinten kotona. <3
Aristotelen draamakaari, juonikaavio
Lisäksi tahdomme jakaa teidän kanssanne tämän mainoksen:
Pääsimme reilu vuosi sitten osallistumaan oikeaan mainoskuvaukseen. Se on pyörinyt youtubessa ja jossain ulkomailla. Roolit eivät olleet isoja eikä kohtaus pitkä, mutta oli mielenkiintoinen kokemus.
Lisäksi tahdomme jakaa teidän kanssanne tämän mainoksen:
Pääsimme reilu vuosi sitten osallistumaan oikeaan mainoskuvaukseen. Se on pyörinyt youtubessa ja jossain ulkomailla. Roolit eivät olleet isoja eikä kohtaus pitkä, mutta oli mielenkiintoinen kokemus.
Mainoksessa on kyse mm. kasveista/kasviseinästä ja
maapallon saasteista.
- Onko sellaista tuotetta olemassa, mikä puhdistaa
ilmaa?
- Miten tämä vaikuttaa ihmisiin?
Lehdessäkin oli nyt tänä vuonna siitä asiaa: HelsinginSanomat/ Tiede
Lehdessäkin oli nyt tänä vuonna siitä asiaa: HelsinginSanomat/ Tiede
Videossa tarina pomppii menneisyydessä, nykyhetkessä
ja tulevaisuudessa.
Lopuksi tuottaja tuli esittelemään tuotoksen
luokkaamme. Hän mahdollisti samalla keskustelun mm. mainosten teoista ja
heränneisiin kysymyksiin. Me vaan kyseltiin siltä kaikkea. Keskustelimme myös
työryhmän eri ammateista:
Tekninen työryhmä (konkreettinen työ/elokuvan teko): Näyttelijä, käsikirjoittaja, ohjaaja, kameramies, maskeeraaja, lavastaja, puvustaja, leikkaaja jne... tuottaja (tutkii)..
Lisäksi keskustelimme valaistuksista, zoomauksista, rajauksista, aisteista (näkeminen, kuuleminen: ääni esim. musiikki).
Tekninen työryhmä (konkreettinen työ/elokuvan teko): Näyttelijä, käsikirjoittaja, ohjaaja, kameramies, maskeeraaja, lavastaja, puvustaja, leikkaaja jne... tuottaja (tutkii)..
Lisäksi keskustelimme valaistuksista, zoomauksista, rajauksista, aisteista (näkeminen, kuuleminen: ääni esim. musiikki).
Tärkein opetus oli, että mainoksen teko on
joukkuetyötä! Jokaisen oma panostus, tunnetila (käytös) ja toisen huomioiminen
on tärkeätä.
Näihin katseluhetkiin
toivottaa 2-3D aurinkoista kesää :D
tiistai 24. toukokuuta 2016
6A:n leirikoulu Suomenlinnassa
MAANANTAI
Lähdimme
leirikouluun maanantaiaamuna 9.5. Kaikki saapuivat matkatavaroineen koulun
pihalle kello 8.30. Kävelimme juna-asemalle, jossa jakaannuimme kahteen
porukkaan. Toinen porukka meni Juha –valvojan kanssa junaan ja toinen porukka
open kanssa. Kun saavuimme Helsinkiin junalla, kävelimme ratikkapysäkille ja
menimme ratikalla Kauppatorille. Menimme Suomenlinnan lautalle. Kun tulimme
Suomenlinnaan, menimme ensimmäiseksi hostellille. Hostellilla meille kerrottiin
sääntöjä ja leirikoulun ohjelma. Tämän jälkeen lähdimme pelailemaan ulos
pelejä. Pelasimme esimerkiksi peilin kaltaista peliä, jossa piti varastaa Mikko
–possu sekä hyppynarulla taikaporttia, jossa piti mennä läpi erilaisilla
kokoonpanoilla.
Mikko -possun varastaminen |
Seuraavaksi menimme
lounaalle, jonka jälkeen menimme hostellille, jossa meille ohjeistettiin
Suomenlinnan valloitus. Meidät jaettiin ryhmiin Suomenlinnan valloitusta
varten. Ensimmäisenä teimme ryhmissä joukkueviirit. Valloituksessa suunnistimme
iPadien kanssa ympäri Suomenlinnaa. Suomenlinnan valloitus oli kivaa, kaikki
ryhmät suorittivat valloituksen eri tavoin: yksi ryhmä huijasi, toisella
ryhmällä tabletti lakkasi toimimasta.
Suomenlinnan valloitus: Valloittajat -tiimi |
Suomenlinnan valloitus: Taistelijat -tiimi |
Valloituksen
jälkeen saimme huoneiden avaimet ja pääsimme vihdoin huoneisiimme. Sen jälkeen
meillä oli vapaa-aikaa ennen päivällistä. Vapaa-aikana suurin osa meistä meni
kauppaan ja moni meistä osti Play –maitokaakaon. Illalla menimme kävelylle
Länsi-Mustasaareen, jossa oli paljon hanhien jätöksiä ja näimme esimerkiksi
tykkejä, merisotakoulun saunan, salakäytäviä ja luolia. Illan päätteeksi osa
meistä katsoi Suomen jääkiekkopelin USA:ta vastaan, Suomi voitti pelin lukemin
3-2.
TIISTAI
Tiistaiaamu alkoi
aamupalalla ja ensimmäisenä ohjelmassa oli aamukävely. Aamukävelyllä kiersimme
saareen ja pysähdyimme leikkimään erilaisia leikkejä. Yhtenä leikkinä oli
sokkoleikki, jossa kaikki oppilaat pitivät kiinni köydestä ja Emma ohjasi
sokkoja tähtikuvioon. Tehtävä oli haastava, koska osa porukasta ei kuunnellut
Emman ohjeita tai teki omiaan esimerkiksi töni tai häiritsi muulla tavoin.
Kävelyn lopuksi pääsimme kävelemään tunnelin läpi, jossa oli pimeää ja
ihastelemaan sukellusvenettä.
Kävelyn jälkeen
menimme syömään lounasta. Lounaan jälkeen meillä oli Suokin leiriolympialaiset,
jossa oli lajeina laudoilla hiihto, kangaslentopallo, erilaisia viestejä,
pyykkipoikahippa, pujottelu ja ”Tuo minulle” –peli. Tuli tasapeli kummallakin
joukkueella. Leiriolympialaisien jälkeen saimme ohjeet illan tapahtumaan. Jaoimme
itsemmeimme ohjeet illan tapahtumaan jakaanuimme
neljään tai viiteen porukkaa "n leiriolympialaiset, jossa oli lajeina
laudoilla hiih neljään tai viiteen porukkaa ja sen jälkeen oli
vapaa-aikaa ja suunnittelua siitä, mitä tekisi illan ohjelmassa. Me tytöt
mietimme viimeisillä minuuteilla ennen päivällistä ohjelmaa, joka oli
tietovisa.
Ruuan jälkeen oli
vielä vähän aikaa miettiä ja meidän piti mennä koko luokan kanssa meidän
hostellin takapihalle kertoo meidän ohjelmat. Siellä oli pelejä, vitsejä ja
tietovisoja. Sejelmat siellä oli
pelejä, vitsejä ja tietovisoja. n piti mennä koko luokan kanssa meidäbn pitin
jälkeen oli vapaa-aikaa ja suurin osa meni kauppaan ostamaan mitä halusi. Oli
iltapala ja myöhemmin osa alkoi miekkasotaa ja jotkut juttelivat yläkerrassa.
Myöhemmin jotkut alkoi totuutta tai tehtävää ja se oli hauskaa. Oli nukkumanmenon
aika, tytöt ja pojat piti mennä omiin huoneisiin. Meidän ope kerto meidän
luokasta tarinaa koko leirikoulusta. Se oli mahtava tarina. Pojillekin
kerrottiin tarinaa, jonka kerto Juha – ja Panu –valvojat.
Viimeisen illan pelihetki: still -kuvat |
KESKIVIIKKO
Oli jo aika siivota
omat kamat ja hakea känny opelta. Sitten söimme aamupalaa ja siivosimme omat
huoneet ja osa haki sen jälkeen kännyn. Sen jälkeen oli leirikoulun yhteinen
päätös ja piirsimme oman käden ja siihen kirjoitettiin leirikoulun aikana
olevan aikana mitä oli hauskaa ja mikä ei. Kun olimme sen piirtäneet, nii
kerrottiin kaksi asiaa koko luokan kera. Sitten oli kotiin päin lähtö ja
odotimme lauttaa jonkun aikaa ja sitten pääsimme lauttaan ja osa jäi sisälle ja
harvat meni ylös istumaan ja ottamaan raitista ilmaa ja saimme olla puhelimella
koko lautta reissun. Pääsimme lautasta pois ja odotettiin opettajaa, että hän
on myös päässyt lautasta pois ja suuntasimme kävellen juna-asemaa ja sen
jälkeen pääsimmekin kotiin. Meillä oli kiva retki luokan kanssa.
Kirjoittanut 6AESKIVIIKKO
at.ottiin tarinaa jonka kerto Juha - ja
torstai 19. toukokuuta 2016
Välituntikerhot
Meillä Maatullissa voi oppilaat pitää siestalla kerhoja. Esimerkiksi minä ja 5 muuta tyttöä luokaltani alettiiin joulun jälkeen pitää siestakerhoa. Siestakerho oli 1.-2. luokkalaisille ja mukana oli myös pari
kolmosluokkalaista. Ensin kerhoon ilmoittauduttiin ja ekalla kerralla kerhossa oli 30-40 1-2 luokkalaista, mutta sitten minä ja muut tytöt luokaltani mietittiin, että miksei kaikki voisi tulla kerhoon ja sitten kerhoon tuli noin 40-50 1-2 luokkalaista. Ekalla kerralla oli aika vähän poikia ja paljon tyttöjä, mutta sitten alko tulla enemmän poikia.
Siestakerhossa me leikittiin ja puuhasteltiin salissa. Kaikista eniten he tykkäsivät radasta, joka me tehtiin tyttöjen kanssa. Me oltiin joka kerta salissa, koska oppilaat halusivat olla siellä. Salissa oli paljon tekemistä ja puuhastelua. Me leikittiin hippaa, jalkapalloa, polttopalloa ja paljon muita leikkejä.
Sinäkin voit alkaa pitää vaikka samanlaista kerhoa kuin minä ja tytöt, mutta muista, että siinä on paljon hommaa pitää olla kärsivällisyyttä. Minä ja tytöt aiotaan jatkaa ensi lukuvuotena kerhoa. Sitä oli kiva ja hauska pitää. Kaikki jotka pitivät tai aikovat pitää kerhoa siestalla, saavat keväällä koulun loppuessa todistuksen hyvästä työstä. Jos haluat, niin kannattaa ilman muuta alkaa pitäämään kerhoa.
Valentina 5C
keskiviikko 18. toukokuuta 2016
3B:n pyöräretki
Me mentiin pyöräretkelle Vantaanjoen rantaan vanhan myllyn luokse. Me tehtiin siellä testejä esimerkiksi veden ja ilman lämpötilan mittausta. Matkalla tapahtui paljon ongelmia: muutamalta putosi ketjut tai jokin meni rikki mutta silti päästiin perille. Me tunnistettiin myös muutama kasvi ja kukka. Onneksi oli aurinkoinen sää. Haluaisin päästä useamminkin pyöräilemään luokan kanssa.
Kirjoittanut Stella 3B
Vanhan myllyn ja padon luona koko porukalla.
Saimme pyöräillä aurinkoisessa säässä.
Ympäristöraadin vuosi
Ympäristöraati on oppilaista koostuva ryhmä, joka opastaa koulua kierrättämisessä ja miettii, miten luontoa voi suojella. Mukaan pääsee joka luokalta kaksi vapaaehtoista oppilasta. Kokoonnumme joka toinen viikko ja meillä on vaihtuvia teemoja.
Tämän vuoden tempauksia olivat:
Energiansäästöviikolla Ympäristöraati teki sähkönsäästövinkkejä ruokalan lasiseinään.
Ympäristöraati on edistänyt hyviä käytöstapoja Maatullin koulussa tekemällä videon ja järjestämällä "Hyvä kaveri!"-kisan. Lisäksi muistutuksena ruokalan lasiseinissä oli ystävällisiä sanoja.
Ympäristöraati on myös tutkinut koulun roskiksia. Tutkimme, että toimiiko kierrätys ja annoimme ohjeita kierrätykseen tekemällä esimerkiksi koulun kierrätysjärjestelmän koulun seinälle.
Ympäristöraati on myös edistänyt veden säästöä Maatullin koulussa. Ympäristöraati piti käsienpesuopastuksia. Kuulutimme koko koululle veden säästämisestä ja kerroimme miten vettä voi säästää.
Joulukuussa kokosimme aineettomia lahjavinkkejä koulun joulukuuseen.
Keväällä Ympäristöraati järjesti kierrätystorin Vappukarnevaaleihin, jossa sai vaihtaa vanhan lelun uuteen kierrätettyyn leluun.
Kaikki koulun luokat lisäksi osallistuivat roskien siivoukseen koulun ympäristöstä.
Ympäristöraati ja oppilaskunta lähtevät vielä kevätretkelle Luonnontieteelliseen museoon.
Tässä kuva kevätretkeltä:
Tämän vuoden tempauksia olivat:
Energiansäästöviikolla Ympäristöraati teki sähkönsäästövinkkejä ruokalan lasiseinään.
Ympäristöraati on edistänyt hyviä käytöstapoja Maatullin koulussa tekemällä videon ja järjestämällä "Hyvä kaveri!"-kisan. Lisäksi muistutuksena ruokalan lasiseinissä oli ystävällisiä sanoja.
Ympäristöraati on myös tutkinut koulun roskiksia. Tutkimme, että toimiiko kierrätys ja annoimme ohjeita kierrätykseen tekemällä esimerkiksi koulun kierrätysjärjestelmän koulun seinälle.
Ympäristöraati on myös edistänyt veden säästöä Maatullin koulussa. Ympäristöraati piti käsienpesuopastuksia. Kuulutimme koko koululle veden säästämisestä ja kerroimme miten vettä voi säästää.
Joulukuussa kokosimme aineettomia lahjavinkkejä koulun joulukuuseen.
Keväällä Ympäristöraati järjesti kierrätystorin Vappukarnevaaleihin, jossa sai vaihtaa vanhan lelun uuteen kierrätettyyn leluun.
Kaikki koulun luokat lisäksi osallistuivat roskien siivoukseen koulun ympäristöstä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)