sunnuntai 28. elokuuta 2016

KiVa Koulupäivä

Meidän koulussa oli perjantaina 26.8. KiVa Koulupäivä, eli kiusaamisen vastainen koulupäivä. Koulu alkoi 8.30 ja loppu 12.00. Koulun käytävillä oli omat teemat. Keltaisella käyttävällä oli hyvät tavat, punaisessa oli liikuntaa ja vihreässä oli yhdessä olo. Päivä alkoi salissa, jossa rehtori puhui. Sitten jokainen meni omaan eläinryhmään ja kuudesluokkalaisille jaettiin korttit, jossa luki tehtäviä. Sen jälkeen menimme opettajan kanssa luokkaan. Itse pidin eniten liikuntapajasta ulkona. KiVa koulupäivä oli hauska.


Mariama 6C

perjantai 12. elokuuta 2016

Pokémon Go-tunti

Rattata tähtäimessä

Tänään Maatullin ala-asteella rehtorimme päätti, että koko koulu saisi päivänä pelata Pokémon Go'ta. Pokémon Go on peli, jossa napataan Pokémoneja ja taistellaan muitten Pokémoneitten kanssa. On myös PokéStop-paikkoja, josta saa pokepalloja ja muita juttuja. Minä ja luokan tytöt saatiin paljon Pokémoneja ja pokepalloja PokéStopeilta. Minulla ja kavereillani oli hauskaa. Tämä oli tosi hauska idea. Jos ei halunnut pelata sai vaikka leikkiä leikkipuistossa.


Valentiina Ibrahimi 6C

Hämähäkit verkossa

perjantai 3. kesäkuuta 2016

2-3 D:n kevätkuulumisia :)

Hei kaikki :) Tässä alla on hiukan 2.-3.D:n kevätkuulumisia. Lukuiloa!



Vegaani pizzaperjantai

Uusi vuosi 2016 alkoi hyvin ja siksi saimme tammikuun lopuksi vegaani pizzaperjantain. Ehdotimme tästä yhteistä päivää luokille: 4-6 valmistava ja 4C. Oli kivaa tehdä yhteistyötä! 

Taikina tehtiin luokassamme ja muuten pilkottiin ja leivottiin iltapäiväkerhon tiloissa.
Sai tehdä oman maun mukaisen vegaanipizzan. Vaihtoehtona oli mm. : Sipulia, oliivia, paprikaa, tomaattia, tofua, maissia, artisokkaa…. Päälle laitoimme kasvisperäistä juustoa. Sitten laitoimme ne uuniin ja sillä aikaa sai joko leikkiä lego palikoilla tai pelata tabletilla. Lopuksi syötiin omat pizzat. Ylimääräiset pizzat jaettiin muille mm. kouluisännälle.




Puhtaan veden puolesta

Alku vuodessa oli koko koululla vesi-teema. Koko koulu teki sen takia jäälinnan. Vettä värjättiin ja jäädytettiin ekoväreillä esim. kahvia, punajuurta. Meidän ope oli tuonut kotoa kauramaito ja mantelimaito tölkkejä. Meidän luokkalaiset saivat jäädyttää niihin tai kotona omiin.
Meidän luokka 2-3D teki kyltin puhtaan veden puolesta. Siihen maalattiin seitsemän maanosaa, jotka olimme juuri opiskelleet yltissä. Maapallo maalattiin vesitipan muotoiseksi. Suunnittelimme yhdessä ja vuorottelimme maalauksessa. Autoimme myös toisia ja ulkona muut luokkalaiset auttoivat toisiaan esim tölkkien avaamisessa.




Luonnontieteelinen museo

2-3 D lähti luokkaretkelle Luonnontieteelliseen museoon (luomus.fi). Retkelle tuli mukaan myös kahden oppilaan äiti ja isä. Ennen museota pysähdyimme Eduskuntatalon pikkuparlamenttiin kuvaamaan kevätjuhlaa varten. Söimme eväät myös siellä. Ulkona paistoi aurinko.

Lopuksi jatkoimme matkaa museoon. Se oli vanhan näköinen ja edessä oli iso hirvi. Museossa oli 4 kerrosta. Neljännessä kerroksessa oli kaksipäinen vasikka. Kaikki halusi nähdä sen. 

Museossa tutkittiin dinosauruksia, ilmastonmuutosta, luita ja historiaa ja maailman luontoa ja Suomen luontoa,. Oli tosi mielenkiintoista!




Eläköön Reuhurinne -kirjaprojekti

Meillä oli kirjaprojekti. Alotimme sen kirjastovierailulla. Sitten tutustuimme kirjaston nettisivuihin (helmet.fi). Sitten opettelimme miten lainataan e-kirjoja. Tämän jälkeen aloitimme lukemaan Eläköön Reuhurinne –kirjaa. Luimme sitä kirjasta ja tabletista sekä kuuntelimme äänikirjaa. Sai maata myös lattialla. Teimme siitä myös joka kerta erilaisia tehtäviä. Lopuksi saimme tehdä QR – suunnistusta kirjastossa. Tämä oli kivaa!

Kirja oli hyvä ja suosittelen kirjaa.






Yrityspäivä

Koko koululla oli yrityspäivä. Kaikki saivat keksiä jonkun yrityksen. Kaikki oppilaat saivat viisi helmeä eli leikkirahaa. Niillä pystyi ostamaan juttuja, kun sai kierrellä.

Me pidettiin yhteinen yritys 4-6 valm.luokan kanssa. Meidän yritys oli Relax-Center, jossa oli hierontaa, kynsien lakkausta ja smoothiebar. Pojat  toimivat enimmäkseen hierojina ja tekivät smoothieta ja tytöt lakkasivat enimmäkseen kynsiä asiakkaille. Meillä oli paljon asiakkaita. Hieroimme monia opettajia ja muita koulun henkilökuntaa. Erilaiset tiimalasit auttoivat hieronta-ajoissa. Rehtorikin pääsi nauttimaan. 

Ennen tätä yrityspäivää teimme kauppaleikkejä luokassa. Tämä oli kiva että toisenkin kerran tekisimme tämän. Tämän jälkeen menimme vielä Malmitalolle taidekurssille ja muut pääsivät kotiin. Oli hauska päivä! 

 





Malmitalo    

Pääsimme Malmitalolle kuvataidekurssille. Kävimme siellä torstaisin 5 kertaa. Siellä käytettiin suojatakkia. Luokka jaettiin kahteen ryhmään. Ryhmissä tehtiin erilaisia asioita. Saimme tehdä paperimassasta peilille kehyksen, naamarin, eläinsavitöitä.. Savityöt lakattiin ja poltettiin uunissa kestävämmiksi. Saimme myös kokeilla spray-maalin käyttöä. 

Oli kivaa!




Pyöräkoulu


Meillä oli pyöräkoulu. Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys tuli kertomaan pyöräilemisestä ja liikennesäännöistä. Hänellä oli mukana oma minipyörä.
Hän kertoi kypärästä, jarruista, kellosta, heijastimista jne. Saimme tuoda omat pyörämme koulupihalle. Meille oltiin tehty pyörärata pihalle.





Lintutorni

Viimeisellä viikolla menimme tänäkin vuonna Viikin lintutorneille. Kuva on viime vuodelta. Silloin oli vähemmän lehtiä. Nytkin oli tosi lämmintä. Näimme koulun kiikareilla kurjen, tiiran ja paljon muita lintuja. Nähtiin myös sinisorsan poikasia ja lehmiä. Ope vitsaili, että päällystetyt heinäpaalut olivat lehmän munia ;) 

Metsässä piti muistaa, että olimme kylässä eläinten kotona. <3 






Aristotelen draamakaari, juonikaavio

Lisäksi tahdomme jakaa teidän kanssanne tämän mainoksen:
Pääsimme reilu vuosi sitten
osallistumaan oikeaan mainoskuvaukseen. Se on pyörinyt youtubessa ja jossain ulkomailla. Roolit eivät olleet isoja eikä kohtaus pitkä, mutta oli mielenkiintoinen kokemus.

Mainoksessa on kyse mm. kasveista/kasviseinästä ja maapallon saasteista.
- Onko sellaista tuotetta olemassa, mikä puhdistaa ilmaa?
- Miten tämä vaikuttaa ihmisiin?

Lehdessäkin oli nyt tänä vuonna siitä asiaa: HelsinginSanomat/ Tiede
Videossa tarina pomppii menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa.

Lopuksi tuottaja tuli esittelemään tuotoksen luokkaamme. Hän mahdollisti samalla keskustelun mm. mainosten teoista ja heränneisiin kysymyksiin. Me vaan kyseltiin siltä kaikkea. Keskustelimme myös työryhmän eri ammateista:
Tekninen työryhmä (konkreettinen työ/elokuvan teko): Näyttelijä, käsikirjoittaja, ohjaaja, kameramies, maskeeraaja, lavastaja, puvustaja, leikkaaja jne... tuottaja (tutkii)..
Lisäksi keskustelimme valaistuksista, zoomauksista, rajauksista, aisteista (näkeminen, kuuleminen: ääni esim. musiikki).

Tärkein opetus oli, että mainoksen teko on joukkuetyötä! Jokaisen oma panostus, tunnetila (käytös) ja toisen huomioiminen on tärkeätä.

Näihin katseluhetkiin toivottaa 2-3D aurinkoista kesää :D



tiistai 24. toukokuuta 2016

6A:n leirikoulu Suomenlinnassa


MAANANTAI

Lähdimme leirikouluun maanantaiaamuna 9.5. Kaikki saapuivat matkatavaroineen koulun pihalle kello 8.30. Kävelimme juna-asemalle, jossa jakaannuimme kahteen porukkaan. Toinen porukka meni Juha –valvojan kanssa junaan ja toinen porukka open kanssa. Kun saavuimme Helsinkiin junalla, kävelimme ratikkapysäkille ja menimme ratikalla Kauppatorille. Menimme Suomenlinnan lautalle. Kun tulimme Suomenlinnaan, menimme ensimmäiseksi hostellille. Hostellilla meille kerrottiin sääntöjä ja leirikoulun ohjelma. Tämän jälkeen lähdimme pelailemaan ulos pelejä. Pelasimme esimerkiksi peilin kaltaista peliä, jossa piti varastaa Mikko –possu sekä hyppynarulla taikaporttia, jossa piti mennä läpi erilaisilla kokoonpanoilla.
Mikko -possun varastaminen
Seuraavaksi menimme lounaalle, jonka jälkeen menimme hostellille, jossa meille ohjeistettiin Suomenlinnan valloitus. Meidät jaettiin ryhmiin Suomenlinnan valloitusta varten. Ensimmäisenä teimme ryhmissä joukkueviirit. Valloituksessa suunnistimme iPadien kanssa ympäri Suomenlinnaa. Suomenlinnan valloitus oli kivaa, kaikki ryhmät suorittivat valloituksen eri tavoin: yksi ryhmä huijasi, toisella ryhmällä tabletti lakkasi toimimasta.


Suomenlinnan valloitus: Valloittajat -tiimi


Suomenlinnan valloitus
Suomenlinnan valloitus: Taistelijat -tiimi
Valloituksen jälkeen saimme huoneiden avaimet ja pääsimme vihdoin huoneisiimme. Sen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa ennen päivällistä. Vapaa-aikana suurin osa meistä meni kauppaan ja moni meistä osti Play –maitokaakaon. Illalla menimme kävelylle Länsi-Mustasaareen, jossa oli paljon hanhien jätöksiä ja näimme esimerkiksi tykkejä, merisotakoulun saunan, salakäytäviä ja luolia. Illan päätteeksi osa meistä katsoi Suomen jääkiekkopelin USA:ta vastaan, Suomi voitti pelin lukemin 3-2.

TIISTAI

Tiistaiaamu alkoi aamupalalla ja ensimmäisenä ohjelmassa oli aamukävely. Aamukävelyllä kiersimme saareen ja pysähdyimme leikkimään erilaisia leikkejä. Yhtenä leikkinä oli sokkoleikki, jossa kaikki oppilaat pitivät kiinni köydestä ja Emma ohjasi sokkoja tähtikuvioon. Tehtävä oli haastava, koska osa porukasta ei kuunnellut Emman ohjeita tai teki omiaan esimerkiksi töni tai häiritsi muulla tavoin. Kävelyn lopuksi pääsimme kävelemään tunnelin läpi, jossa oli pimeää ja ihastelemaan sukellusvenettä.

Kävelyn jälkeen menimme syömään lounasta. Lounaan jälkeen meillä oli Suokin leiriolympialaiset, jossa oli lajeina laudoilla hiihto, kangaslentopallo, erilaisia viestejä, pyykkipoikahippa, pujottelu ja ”Tuo minulle” –peli. Tuli tasapeli kummallakin joukkueella. Leiriolympialaisien jälkeen saimme ohjeet illan tapahtumaan. Jaoimme itsemmeimme ohjeet illan tapahtumaan jakaanuimme neljään tai viiteen porukkaa "n leiriolympialaiset, jossa oli lajeina laudoilla hiih neljään tai viiteen porukkaa ja sen jälkeen oli vapaa-aikaa ja suunnittelua siitä, mitä tekisi illan ohjelmassa. Me tytöt mietimme viimeisillä minuuteilla ennen päivällistä ohjelmaa, joka oli tietovisa.

Leiriolympialaiset

Leiriolympialaiset


Ruuan jälkeen oli vielä vähän aikaa miettiä ja meidän piti mennä koko luokan kanssa meidän hostellin takapihalle kertoo meidän ohjelmat. Siellä oli pelejä, vitsejä ja tietovisoja. Sejelmat siellä oli pelejä, vitsejä ja tietovisoja. n piti mennä koko luokan kanssa meidäbn pitin jälkeen oli vapaa-aikaa ja suurin osa meni kauppaan ostamaan mitä halusi. Oli iltapala ja myöhemmin osa alkoi miekkasotaa ja jotkut juttelivat yläkerrassa. Myöhemmin jotkut alkoi totuutta tai tehtävää ja se oli hauskaa. Oli nukkumanmenon aika, tytöt ja pojat piti mennä omiin huoneisiin. Meidän ope kerto meidän luokasta tarinaa koko leirikoulusta. Se oli mahtava tarina. Pojillekin kerrottiin tarinaa, jonka kerto Juha – ja Panu –valvojat. 

Viimeisen illan pelihetki: still -kuvat
KESKIVIIKKO

Oli jo aika siivota omat kamat ja hakea känny opelta. Sitten söimme aamupalaa ja siivosimme omat huoneet ja osa haki sen jälkeen kännyn. Sen jälkeen oli leirikoulun yhteinen päätös ja piirsimme oman käden ja siihen kirjoitettiin leirikoulun aikana olevan aikana mitä oli hauskaa ja mikä ei. Kun olimme sen piirtäneet, nii kerrottiin kaksi asiaa koko luokan kera. Sitten oli kotiin päin lähtö ja odotimme lauttaa jonkun aikaa ja sitten pääsimme lauttaan ja osa jäi sisälle ja harvat meni ylös istumaan ja ottamaan raitista ilmaa ja saimme olla puhelimella koko lautta reissun. Pääsimme lautasta pois ja odotettiin opettajaa, että hän on myös päässyt lautasta pois ja suuntasimme kävellen juna-asemaa ja sen jälkeen pääsimmekin kotiin. Meillä oli kiva retki luokan kanssa.

Kirjoittanut 6AESKIVIIKKO

at.ottiin tarinaa jonka kerto Juha - ja

torstai 19. toukokuuta 2016

Välituntikerhot



Meillä Maatullissa voi oppilaat pitää siestalla kerhoja. Esimerkiksi minä ja 5 muuta tyttöä luokaltani alettiiin joulun jälkeen pitää siestakerhoa. Siestakerho oli 1.-2. luokkalaisille ja mukana oli myös pari
kolmosluokkalaista. Ensin kerhoon ilmoittauduttiin ja ekalla kerralla kerhossa oli 30-40 1-2 luokkalaista, mutta sitten minä ja muut tytöt luokaltani mietittiin, että miksei kaikki voisi tulla kerhoon ja sitten kerhoon tuli noin 40-50 1-2 luokkalaista. Ekalla kerralla oli aika vähän poikia ja paljon tyttöjä, mutta sitten alko tulla enemmän poikia.
Siestakerhossa me leikittiin ja puuhasteltiin salissa. Kaikista eniten he tykkäsivät radasta, joka me tehtiin tyttöjen kanssa. Me oltiin joka kerta salissa, koska oppilaat halusivat olla siellä. Salissa oli paljon tekemistä ja puuhastelua. Me leikittiin hippaa, jalkapalloa, polttopalloa ja paljon muita leikkejä.
Sinäkin voit alkaa pitää vaikka samanlaista kerhoa kuin minä ja tytöt, mutta muista, että siinä on paljon hommaa pitää olla kärsivällisyyttä. Minä ja tytöt aiotaan jatkaa ensi lukuvuotena kerhoa. Sitä oli kiva ja hauska pitää. Kaikki jotka pitivät tai aikovat pitää kerhoa siestalla, saavat keväällä koulun loppuessa todistuksen hyvästä työstä. Jos haluat, niin kannattaa ilman muuta alkaa pitäämään kerhoa.


Valentina 5C




keskiviikko 18. toukokuuta 2016

3B:n pyöräretki


Me mentiin pyöräretkelle Vantaanjoen rantaan vanhan myllyn luokse. Me tehtiin siellä testejä esimerkiksi veden ja ilman lämpötilan mittausta. Matkalla tapahtui paljon ongelmia: muutamalta putosi ketjut tai jokin meni rikki mutta silti päästiin perille. Me tunnistettiin myös muutama kasvi ja kukka. Onneksi oli aurinkoinen sää. Haluaisin päästä useamminkin pyöräilemään luokan kanssa.


Kirjoittanut Stella 3B


 Vanhan myllyn ja padon luona koko porukalla.




Saimme pyöräillä aurinkoisessa säässä.

Ympäristöraadin vuosi

Ympäristöraati on oppilaista koostuva ryhmä, joka opastaa koulua kierrättämisessä ja miettii, miten luontoa voi suojella. Mukaan pääsee joka luokalta kaksi vapaaehtoista oppilasta. Kokoonnumme joka toinen viikko ja meillä on vaihtuvia teemoja.


Tämän vuoden tempauksia olivat:


Energiansäästöviikolla Ympäristöraati teki sähkönsäästövinkkejä ruokalan lasiseinään.


Ympäristöraati on edistänyt hyviä käytöstapoja Maatullin koulussa tekemällä videon ja järjestämällä "Hyvä kaveri!"-kisan. Lisäksi muistutuksena ruokalan lasiseinissä oli ystävällisiä sanoja.


Ympäristöraati on myös tutkinut koulun roskiksia. Tutkimme, että toimiiko kierrätys ja annoimme ohjeita kierrätykseen tekemällä esimerkiksi koulun kierrätysjärjestelmän koulun seinälle.


Ympäristöraati on myös edistänyt veden säästöä Maatullin koulussa. Ympäristöraati piti käsienpesuopastuksia. Kuulutimme koko koululle veden säästämisestä ja kerroimme miten vettä voi säästää.


Joulukuussa kokosimme aineettomia lahjavinkkejä koulun joulukuuseen.


Keväällä Ympäristöraati järjesti kierrätystorin Vappukarnevaaleihin, jossa sai vaihtaa vanhan lelun uuteen kierrätettyyn leluun.


Kaikki koulun luokat lisäksi osallistuivat roskien siivoukseen koulun ympäristöstä.



Ympäristöraati ja oppilaskunta lähtevät vielä kevätretkelle Luonnontieteelliseen museoon.

Tässä kuva kevätretkeltä: